Welcome To Gallery Burdah Bicara Hamba (Mohd Sabri Mohd Yunus)

Enter your email address:

Delivered by sabriyunus

Hati Yang Hidup dan Hati yang mati.

Sesungguhnya iman yang tiada kemanisannya umpama gula yang sudah hilang sifat kemanisannya. Maknanya tiada faedah dan nilainya berkilo-kilo gula yang kita beli di pasaraya seandainya gula yang dibeli itu tidak dapat memberi rasa manis dalam minuman atau masakan kita. Sifat manis itulah sifat yang ada pada zat gula itu sendiri. Maka begitu jugalah iman di dalam dada kita. Iman yang tiada sifat " halawah" nya adalah iman yang dusta , tidak sempurna atau hati yang memiliki iman itu masih berpenyakit dan perlu rawatan segera sebelum datangnya ajal kematian.

Justeru itu perlu difahami segala ajaran Islam baik berbentuk aqidah ( keyakinan dan keimanan), syariat ( urusan ibadat, undang-undang dan peratutan) , akhlak ( perlakuan manusia dan budi bahasanya) adalah bermatlamat ke arah membina hati yang sihat sejahtera ; yang benar-benar merasai manisnya iman .

Tanyalah diri anda masing-masing, andakah anda merasai kekhusyukan di dalam solat ? adakah anda merasa kesal dengan dosa yang pernah dilakukan ? adakah anda benar-benar cintakan Rasulullah sallallahu alaihi wasallam ? adakah anda benar-benar rindukan Allah dan syurgaNya ? adakah anda benar-benar takutkan kemurkaan Allah dan nerakaNya? Adakah anda rasa menyesal seandainya tertinggal satu malam untuk bangun berqiamullail dan bermunajat kepadaNya?
Atau anda anda boleh kepada diri sendiri ; Seronokkah aku dengan kehidupan dunia yang penuh dengan segala macam penipuan ini? Tenangkah hatiku ketika aku lalai dan lupa kepada zat Yang Maha Agung ?

Justeru itu, kita perlu berusaha untuk memiliki kemanisan iman. InsyaAllah kita akan merasa tenang dan bahagia dengan kehidupan yang dilalui walau apa jua keadaan kita. Redha , pasrah, tawakkal kepada Dia Yang Maha Kuasa dalam apa jua urusan kehidupan. Syukur atas segala nikmatNya dan sabar dengan segala macam ujian dariNya. Inilah diri kita, seorang hamba yang sebenarnya patut memberikan rasa kehambaan ( pengabdian diri) kepadaNya. Berapa ramai di kalangan manusia hari ini yang mengaku sebagai hamba Allah, tetapi pada masa yang sama mereka juga menjadi hamba kepada dunia, hamba kepada syaitan , hamba kepada hawa nafsu dan hamba kepada manusia dan macam-macam bentuk kehambaan. Semakin tinggi rasa kehambaan dan penyerahan yang dimiliki oleh seseorang hamba terhadap tuhannya, maka semakin mulialah dia di sisi Allah. Inilah hasil yang dipetik dari kemanisan iman.

Anas bin Malik, radiallahu anh menyebut bahawa Rasulullah sallallahu alaihi wasallam ada bersabda , bermaksud:

" Tiga perkara , sesiapa yang terdapat dalam dirinya tiga perkara ini, maka dia akan merasai kemanisan iman :
1) Bahawa Allah dan RasulNya yang lebih dicintainya berbanding dengan yang lain.
2) Bahawa dia menyayangi seseorang semata-mata kerana Allah.
3) Bahawa dia benci kembali kepada kekufuran sebagaiman dia benci dirinya dicampakkan ke dalam api neraka."

Marilah kita perkuatkan hubungan kita dengan Allah. Melaksanakan segala titah perintahNya dengan penuh keikhlasan dan rasa kecintaan kepadaNya. Ingatlah kepada segala jenis nikmat yang telah Allah anugerahkan kepada kita, samada nikmat yang zahir atau pun batin. Nikmat makanan, nikmat minuman, nikmat pakaian, kenderaan, anak, isteri, rumah yang selesa, harta yang mencukupi dan apa yang paling utama nikmat Iman dan Islam. Subhanallah, tidak termampu oleh kita untuk membalas segala pemberian Allah yang begitu banyak. Justeru itu, sentiasalah basahkan lidah dengan memujinya dan menyebut namaNya. Bukankah seseorang yang menyintai seseorang itu akan sentiasa menyebut-nyebut namanya??
Begitu jugalah seorang hamba yang terlalu menyintai dan merindui penciptanya , akan sentiasa menyebut namaNya , memujiNya, memohon keredhaan dariNya.

Tiada nilai kebahagiaan yang lebih paling besar dalam hidup seorang mukmin melainkan apabila dia merasai Allah sentiasa bersama dengannya, memeliharanya, menjaga , mengawasinya . Merasa nikmat dan bahagia apabila membaca dan mendengar ayat-ayat Allah.

Hati yang merasai kemanisan iman tidak takut dengan mati. Bahkan sentiasa menaruh sangkaan baik dengan Allah. Bahawa Allah menerima ibadah yang dilakukan dan mengampunkan semua dosanya kerana Dialah Tuhan yang Maha Luas Rahmat dan Keampunannya.

Memang benar apa yang telah disabdakan oleh Rasul Yang Mulia:

Sesungguhnya telah merasai kemanisan iman sesiapa yang redha Allah sebagai Tuhannya, Islam sebagai agamanya dan Muhammad sebagai rasul dan Nabinya.

Jauhkan diri anda dari segala bentuk maksiat, penderhakaan kerana dikhuatiri akan menjejaskan kualiti kemanisan iman itu sendiri.

Fikir-fikirkanlah kerana kita semua adalah makhluk yang telah dikurniakan dengan akal fikiran.

One Response to "Kemanisan Hanya Dapat Dirasai Oleh Hati Yang Hidup Kerana Ada Hubungan Dengan ALLAH"

Leave a Reply

Produk Minda Online MinisiteTanpaPhotoshop
PERHATIAN : SILA KLIK UNTUK PILIHAN RADIO @ TV KEGEMARAN ANDA...

Pengikut

Advertisement

Gambar Ulamak



السلام عليكم

ANDA ADALAH PELAWAT KE
Free Hit Counter
Tetamu Online

Untuk Paparan Terbaik Gunakan
Dengan Resolusi 1024x768

E.Mail :
:: Nama ::
Mohd Sabri Bin Mohd Yunus
:: Asal ::
Pasir Mas,Kelantan
:: Status ::
Sarjana Muda Bahasa Arab
:: Email ::
amsyarmuhazzab@yahoo.com
:: Y!M ::
amsyarmuhazzab
:: Phone Number ::
019-5350620



AMARAN : DILARANG MENCARUT

Di sini kita bertemu dan saling bertukar ilmu

Pautan Pelbagai

Utusan Online Berita Harian Online Harian Metro Online Bernama News Suara Kontemporari The Star Melayu Nst Online Malay Mail The Star Menarik TV3 Yahoo News CNN News Aljazeera English Republika Online Harakah Sinar Harian Sinar Harian Themalaysianinsider Tranungkite Sabahkini Sabahdaily

Online Sevices
Maybank2U CIMBcliks Ambank Airasia MAS TM


Palestin Info kasturi group E-Qamus Photobucket darussyifa' Hadith akhirzaman Photobucket doa teladan belajar ba kalamfikalam isuhangat SoalJawab