Welcome To Gallery Burdah Bicara Hamba (Mohd Sabri Mohd Yunus)

Enter your email address:

Delivered by sabriyunus




Selama ana menetap di perantuan di sandakan sabah,sangat banyak ada-adat yang masih diamalkan oleh masyarakat disini...di sandakan terdiri daripada pelbagai bangsa,ada yang pribumi dan pendatang dengan izin atau tanpa izin kemudian menetap di sandakan.....Samada penetapan secara sah atau tidak entah la...Maka dengan itulah banyaknya budaya dan ada yang dibawa datang dan terus diamalkan...

Apakah pendirian kita sebagai ummat islam dalam mengamalkan budaya dan adat ini?Adakah semua budaya atau adat itu boleh dilaksanakan atau tidak boleh sama sekali diamalkan?Apakah tanda aras atau panduan ikutan yang kita laraskan pada konsep kehidupan sebagai islami yang berpegang teguh dengan ajaran islam..

Adat merupakan sesuatu kebiasaan yang diamalkan di dalam masyarakat. Sebelum meneruskan sesuatu adat yang telah menjadi kebiasaan dalam masyarakat itu, sewajarnya dinilai kembali sama ada sesuatu adat tersebut bertepatan atau bercanggah dengan hukum syarak. Oleh yang demikian, sesuatu adat itu boleh dikategorikan kepada 3 iaitu:

1. Adat yang bertepatan dengan syarak - contohnya ialah adat memuliakan tetamu dalam kalangan masyarakat Jahiliyyah. Adat ini diakui oleh syarak dan memang sewajarnya diteruskan dan diamalkan dalam masyarakat.

2. Adat yang bercanggah dengan syarak - contohnya ialah adat bersanding, melempar beras, membuang sial di bulan Safar dan sebagainya. Adat seumpama ini hendaklah dihentikan kerana ia bercanggah dengan hukum syarak.

3. Adat yang tiada ketetapan daripada syarak - Contohnya ialah adat membuat bubur asyura', ia harus dilakukan selagi mana bubur yang dibuat itu sesuatu yang halal untuk dimakan.

One Response to "Adat dilarang menyalahi syarak"

Leave a Reply

Produk Minda Online MinisiteTanpaPhotoshop
PERHATIAN : SILA KLIK UNTUK PILIHAN RADIO @ TV KEGEMARAN ANDA...

Pengikut

Advertisement

Gambar Ulamak



السلام عليكم

ANDA ADALAH PELAWAT KE
Free Hit Counter
Tetamu Online

Untuk Paparan Terbaik Gunakan
Dengan Resolusi 1024x768

E.Mail :
:: Nama ::
Mohd Sabri Bin Mohd Yunus
:: Asal ::
Pasir Mas,Kelantan
:: Status ::
Sarjana Muda Bahasa Arab
:: Email ::
amsyarmuhazzab@yahoo.com
:: Y!M ::
amsyarmuhazzab
:: Phone Number ::
019-5350620



AMARAN : DILARANG MENCARUT

Di sini kita bertemu dan saling bertukar ilmu

Pautan Pelbagai

Utusan Online Berita Harian Online Harian Metro Online Bernama News Suara Kontemporari The Star Melayu Nst Online Malay Mail The Star Menarik TV3 Yahoo News CNN News Aljazeera English Republika Online Harakah Sinar Harian Sinar Harian Themalaysianinsider Tranungkite Sabahkini Sabahdaily

Online Sevices
Maybank2U CIMBcliks Ambank Airasia MAS TM


Palestin Info kasturi group E-Qamus Photobucket darussyifa' Hadith akhirzaman Photobucket doa teladan belajar ba kalamfikalam isuhangat SoalJawab