Welcome To Gallery Burdah Bicara Hamba (Mohd Sabri Mohd Yunus)

Enter your email address:

Delivered by sabriyunus

Rajin dan tabah

Dicatat oleh . 0 ulasan
Di antara pelajaran terbesar yang mampu dipelajari di dalam dunia kecemerlangan dan kejayaan adalah kehidupan haiwan yang bernama semut. Semut akan selalu berusaha secara berulang-ulang dan terus menerus, sampai ia berhasil menggapai tujuan yang diinginkan.

Ia merangkak di sebuah pohon, lalu jatuh kemudian merangkak kembali ke atas pohon, lalu terjatuh lagi, namun ia tetap terus berusaha sampai akhirnya ia berhasil naik ke atas pohon yang diinginkan dan mendapatkan apa yang dicari tanpa pernah merasa lelah dan bosan.

Jika perjalanannya terhalang oleh sesuatu, maka ia akan berusaha bergerak ke arah kiri dan kanan, namun jika jalan tersebut masih buntu, maka ia akan berhenti sebentar, kemudian kembali lagi dengan sebuah tenaga yang jauh lebih kuat berbanding yang pertama.

Semut memiliki kekuatan yang luar biasa di dalam merealisasikan tekadnya untuk meraih apa yang diinginkan. Ia tidak pernah memiliki rasa bosan dan putus asa. Inilah sebabnya kenapa haiwan ini dijadikan contoh simulasi di dalam penyampaian kuliah motivasi kerana semangatnya yang kuat dan tidak pernah mengenal erti putus asa.


KECERDIKAN

Semut terkenal memiliki kecerdikan luar biasa di dalam usahanya mendapatkan apa yang diinginkan. Seseorang yang selalu meneliti kehidupan haiwan kecil ini, pasti merasa kagum dengan kegeligaannya.

Contohnya, jika jalannya dihalangi oleh genangan air yang tidak boleh dilewati, maka ia bersama kawan-kawannya saling bergandingan bahu membentuk sebuah jambatan. Jika semut-semut yang lain sudah menyeberang, maka semut-semut yang membentuk jambatan tersebut merapat ke tepi.

Maha suci Zat yang telah memberikan kepada tiap-tiap sesuatu bentuk kejadiannya, kemudian membekalkannya dengan akal, naluri dan kudrat alamiyah untuk kelangsungan hidupnya masing-masing !




Jika seekor semut menemui sepotong daging atau kaki belalang, ia akan pulang ke tempat tinggalnya dan memanggil kawan-kawannya yang lain untuk bersama-sama membawa makanan yang ditemui itu.

Semut memiliki sifat kesungguhan dan kesabaran luar biasa yang dapat menjadi pelajaran bagi orang yang ingin meraih kejayaan. Bahkan seandainya anda meletakkan sebuah batu di tengah-tengah jalan yang dilalui oleh gerombolan semut, mereka akan berhenti, namun sesekali tidak akan berbalik ke arah belakang.

Akan tetapi ia akan tetap menunggu atau berusaha menaiki batu yang anda letakkan di situ atau berusaha melalui celah-celah yang ada di kiri dan kanan batu untuk mencari jalan alternatif lain.


SEMUT YANG TABAH




Suatu ketika, diceritakan kisah seorang Arab badwi yang bermusafir untuk sebuah keperluan. Ketika ia merasa sangat letih, kepenatan dan merasa putus asa, maka ia lantas duduk dan berfikir untuk kembali ke tempat asalnya.

Tiba-tiba, ia melihat seekor semut yang merangkak naik ke atas batu besar, lalu semut tersebut jatuh ke bawah dan kemudian merangkak lagi dan jatuh lagi.

Peristiwa tersebut berlaku berulang kali, namun si semut tetap berusaha dan berusaha, hingga akhirnya ia berhasil sampai ke atas batu besar tersebut.

Melihat keanehan kejadian tersebut, orang Arab badwi tersebut berkata dalam hatinya, "Saya seharusnya lebih pantas untuk bersabar dan berusaha keras daripada semut tersebut."

Lalu ia pun meneruskan perjalanannya kembali, hingga akhirnya ia pun sampai ke tempat tujuan yang diinginkan, lalu ia berkata,

"Cari dan usaha, jangan pernah berkeluh kesah dan bosan dari usaha meraih apa yang kamu inginkan. Kerana penyakit bagi orang yang ingin mencari dan meraih sesuatu adalah rasa bosan."

Sesungguhnya di dalam kehidupan semut terdapat pelajaran dan tauladan bagi orang-orang yang berakal, iaitu kesungguhan, kesabaran, tekad kuat, sikap pantang menyerah dan berusaha tanpa mengenal kata lelah dan bosan.

Bagaimana dengan anda semua?

One Response to "Rajin dan tabah"

Leave a Reply

Produk Minda Online MinisiteTanpaPhotoshop
PERHATIAN : SILA KLIK UNTUK PILIHAN RADIO @ TV KEGEMARAN ANDA...

Pengikut

Advertisement

Gambar Ulamak



السلام عليكم

ANDA ADALAH PELAWAT KE
Free Hit Counter
Tetamu Online

Untuk Paparan Terbaik Gunakan
Dengan Resolusi 1024x768

E.Mail :
:: Nama ::
Mohd Sabri Bin Mohd Yunus
:: Asal ::
Pasir Mas,Kelantan
:: Status ::
Sarjana Muda Bahasa Arab
:: Email ::
amsyarmuhazzab@yahoo.com
:: Y!M ::
amsyarmuhazzab
:: Phone Number ::
019-5350620



AMARAN : DILARANG MENCARUT

Di sini kita bertemu dan saling bertukar ilmu

Pautan Pelbagai

Utusan Online Berita Harian Online Harian Metro Online Bernama News Suara Kontemporari The Star Melayu Nst Online Malay Mail The Star Menarik TV3 Yahoo News CNN News Aljazeera English Republika Online Harakah Sinar Harian Sinar Harian Themalaysianinsider Tranungkite Sabahkini Sabahdaily

Online Sevices
Maybank2U CIMBcliks Ambank Airasia MAS TM


Palestin Info kasturi group E-Qamus Photobucket darussyifa' Hadith akhirzaman Photobucket doa teladan belajar ba kalamfikalam isuhangat SoalJawab